Berita Harian: Mutakhir

Monday, May 23, 2011

Tidak Wajar Guru2 Mengugut Kerajaan Dengan Undi.

Kita semua tahu dan paham perasaan cikgu2 semua apabila TPM membuat pengumuman yang agak mencewakan para guru semua. Kita tahu guru2 semua pada hari tu ingat akan mendapat sedikit imbuhan atas penat lelah mereka selama ini.

Tetapi adalah tidak wajar jika guru2 semua mengugut pihak kerajaan dengan undi. Kita perlu paham keadaan kewangan negara. Pihak kementerian juga mesti paham perasaan guru2 semua. Mereka semua ni dah jadi macam KERANI sekolah pulak. Sehingga kajian di buat kerja2 pengkeranian guru2 semua melebihi kerja2 mengajar. Adakah ini wajar?

Kementerian juga harus kreatif dalam memberi imbuhan kepada guru2. Tak semestinya dengan wang ringgit sahaja. Kementerian boleh memberi hadiah kepada guru2 mungkin dengan mengurangkan beban kerja mereka, khas nya kerja2 pengkeranian.

Ini yg susah bila menteri nya bukan dari bekas guru (maaf yer TPM sayang) guru2 lama juga TIDAK boleh menyamakan tugas mereka dengan tugas guru sekarang. Anak murid sekarang 2000 kali ganda kurang ajar nya dari murid2 dulu yg amat menghormati guru2 mereka.

Perlu ada guru2 baru di dalam apa juga kajian yang di buat oleh kementerian. Memang kerajaan tidak boleh ambil mudah dengan kuasa mengundi guru2. Jumlah mereka amat besar dan pengaruh mereka juga besar. Pendapat 400 ribu guru boleh memberi impak kepada 400 ribu rakan2 mereka atau lebih.

Tetapi nasihat aku pada guru2 semua, janganlah tersalah langkah. Janji dalam buku jingga Anwar Pandikutti tu hanya janji pemanis pilihanraya je. Sehingga sekarang mereka (Pakatan Rakyat) masih belum menunaikan janji2 pilihanraya PRU12 lepas di negeri2 jajahan mereka. Adakah anda yakin mereka akan tunaikan janji mereka kepada anda?

Jangan hanya kerana mengejar bonus sedikit, anak cucu anda semua nanti merempat dan negara kita akan hancur dalam bentuk penjajahan alaf baru. Relakah anda memberi amanat pimpinan negara di tangan seorang PELIWAT dan PENGAMAL SEKS BEBAS?

Nanti yang di kejar tak dapat, yg di kendung berciciran. Fikirkan perkara ni yer cikgu2 sayang semua.

Yang Ikhlas,