Berita Harian: Mutakhir

Friday, February 13, 2009

Antara Dadah Dan Tabligh


Ini kisah kawan aku. Aku kenal dia sejak kami bujang lagi lebih kurang 20 tahun  lepas. Memang la kami ni nakal sket masa dolu-dolu kan. Kawan aku ni lak dia leh terjebak dgn sang DADAH. Pada mula tak le teruk sgt, lepas tu dia kawin dan dapat sorang anak. Lepas dapat anak la pulak mamat ni lagi teruk lak main bende tuh. Tapi tak lah sampai jadi penagih tegar. Then dalam kampung kami tu ada la sorang lagi kawan aku yang bergiat aktif dalam Kumpulan  Tabligh dan setelah dia cuba pujuk kawan aku si penagih dadah tu, berjaya la jugak akhirnya. So kawan aku tu pun join le Kumpulan Tabligh tu.

So lama jugak le kawan aku join tabligh, lepas beberapa bulan join tabligh, dia dpt kerja kerajaan. Alhamdullilah, bukan senang nak dapat kan. So dia tinggalkan kejap tabligh tu untuk meneruskan hidup berkerja dgn jabatan kerajaan. Kehidupan dia ok la masa tu, anak bini semua terjaga. Tapi semangat tabligh membuak2, korang tau dia boleh ikut rombongan tabligh sampai 2 bulan! giler tul, mana nyer undang2 dia nak pakai, ponteng kerja 2 bulan sebab nak join tabligh! hmmm mungkin dia rasa itu jihad. Jadi mamat ni pun join la ... lepas 2 bulan balik rumah, bla bla bla ... di pendekkan cite, kene buang kerja. Mula la tak tentu hala anak bini. BUkan senang nak carik kerja sekarang. Jadi mamat ni mula lah melompat-lompat kerja .. toing toing toing ... cam org politik lak.

Bila dah macam-macam masaalah timbul, mula la dia berbaik semula dgn dadah. Lebai di kepala di ganti topi bob marley, yang tinggal janggut sejemput di dagu. Sentuh sikit hal janggut ni, Metallica pun ada janggut camtu tau. Ok ok, berbalik citer tadi, camtu la lebih kurang citer nyer ... dari seorang penagih ... ke kumpulah tabligh ... kembali ke pangkuan dadah sehingga sekarang.

Jadi the moral of the storyyyy berserdahana lah dalam apa hal pun. Termasuk hal-hal agama nih. Hati-hati, jgn disebabkan terlalu gairah mengejar akhirat, kita lupa kehidupan di dunia yang juga di tuntut ALLAH.  "Beramal Lah Seperti Kita Akan Mati Esok, Cari Lah Rezeki Seperti Kita Akan Hidup Seribu Tahun Lagi"  Dan satu lagi... "JANGAN HISAP DADAH LA DOOOOO!!!"

Jadi fikir-fikir lah yek. TAKBIR !!