Berita Harian: Mutakhir

Monday, June 1, 2009

Saya ALONG, Saya bukan mau TOLONG, saya mau POTONG LU!


Pasal CETI HARAM atau ALONG nih dah lama. Bila keluar cerita keganasan mereka, semua sebuk nak membenteras along2 nih. Lepas tu senyap, keluar lagi cerita keganasan mereka, naik blk semangat pihak berkuasa nak hapuskan along. Begitulah berulang2 cerita2 berkaitan along nih. Aku minta pihak berkuasa lebih tegas menangani masaalah along ni. Kami orang ramai ni susah nak tolong sebab kami juga risaukan keselamatan kami dan keluarga kami.

Pada aku kes2 along ni dapat di kurangkan jika di sekat dari bawahhhhhhhhhhhh sekali. Dari penyebar kad2 bisnes dan penampal2 iklan along2 nih. Aku lihat di kedai aku pun, dengan muka selamba derang menghantar kad-kad along ni. Kadang2 ada polis2 tgh makan pun dia buat muka selambar je bagi kat tuan kedai. Habis camne nak selesaikan masaalah along nih. Patutnya budak2 suruhan yang bawah tu patut di tangkap. Anak2 ikan along ni dengan selamba jugak mengantung banner2 along ni kat simpang2 jalan. Derang tak rasa takut langsung. Di kawasan aku ni, aku tabik ada seorang pekerja penguatkuasa DBI dengan naik motor seorang diri dia pegi koyakkan banner2 tu. TAHNIAH! Tapi polis2 apa kerja beb? Sambil jalan2 ronda tu, sambil jalan nak pegi makan tu, tak boleh ke tolong buangkan? Kalau kami rakyat biasa ni buat, kalau along2 tu nampak apa jadi? Tu pasal kami tak nak buang. Bukan takut, along2 tu kalau 1 by 1 nak belawan takder hal nya, ini sampai berpuluh org. Carik nahas nama nya tuh.

Jadi untuk pihak POLIS, tegas la sikit. Kalau nampak budak2 along ni tgh kasik kad tu, tangkap je la. Atau kalau perbuatan memberi kad bisnes tu takder kesalahan, sekurang2 nyer tegur la. Ini tengok je. Bila kuar cerita mangsa along kene bunuh, kurung macam anjing, anak bini mangsa kene ugut, kene jadi tebusan, baru nak bertindak. Bukan kah MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI. PM pun dah memberi arahan agar masalah along ni perlu di ambil tindakan segera dan tegas. Pada aku masalah along ini dapat di kurangkan jika ia di pantau di peringkat bawah. Dan satu lagi kurangkan kerenah dokumentasi bila orang nak buat pinjaman kecil di bank2. Ini nak pinjam kadang2 RM2k je, tapi dia punya hendak, mak aiiii macam2, mengalahkan nak pinjam 2mil!

Yang Ikhlas,