Berita Harian: Mutakhir

Monday, April 26, 2010

BN Menang Tapi Kenapa Undi CINA Merosot?

Tahniah YB KAMAL sekali lagi kerana memenangi kerusi parlimen Hulu Selangor dengan majoriti yang agak selesa. Tapi analisa menunjukkan undi kaum CINA berkurangan, kenapa? Ini pendapat aku. Aku dah bergaul dgn budak2 CINA ni sejak di bangku sekolah menengah lagi. Dan satu yang aku amat pasti tentang mereka ialah ORANG CINA AMAT BERSIKAP PERKAUMAN! Hari ini aku dlm kerja aku, aku bercampur dengan orang2 CINA, aku lihat sekeliling aku dan memang aku yakin pandangan aku ini benar.

Soalan korang ZAID bukan orang CINA. Memang betul, sama seperti YB KAMAL, orang Melayu undi YB KAMAL sebab kita melihat siapa yang ada paling atas di dalam BN. YB Kamal orang INDIA, tetapi beliau mendukung falsafah politik yang di bentuk oleh D.S. Najib @ UMNO. Jadi CINA pula mengundi ZAID sebab mereka tahu ZAID @ PKR duduk di bawah DAP dan DAP di pimpin oleh Orang Cina. Jika Zaid menang bermakna Zaid akan terpaksa mengikut telunjuk DAP.

Dalam kehidupan harian pulak, cuba la korang tgk, kalau orang Melayu buka kedai runcit dan di barisan kedai yang sama tu jugak ada kedai runcit CINA, korang agak2 lah berapa ramai orang CINA akan masuk ke kedai orang Melayu tu? Dan lihat pulak, berapa ramai orang Melayu masuk ke kedai CINA tu. Ini satu contoh mudah untuk korang renung.

Jadi untuk PM kita, aku suka sarankan agar lebih berhati2 dgn orang2 CINA ini. Taburlah janji byk2 kat derang, belum tentu derang akan undi kita. Dan MCA dan GERAKAN perlu melipat gandakan lagi usaha agar orang2 CINA paham akan hak2 pelbagai kaum di negara kita, terutama orang Melayu.

Fikir-fikirkan lah.

Yang Ikhlas,