Berita Harian: Mutakhir

Friday, April 30, 2010

Patutkah Negara "Berhabis" Untuk Orang CINA?

Kerajaan BN sekarang ujud bukanlah di sebabkan bantuan atau sokongan orang CINA. Tapi majoriti nya ialah dari orang MELAYU dan INDIA. Tapi aku tgk sekarang kerajaan beria2 benar berhabis untuk orang2 CINA nih. Patutnya penghargaan di berikan kepada MELAYU. Nak jugak tgk PM kasik "CEK BESAR" kat sekolah2 kebangsaan dan sek agama. CINA Malaysia ni dah melampau dan amat TAMAK! Mereka memperbodohkan kerajaan BN yang di ketuai oleh UMNO! Depan kita bukan main lagi mereka membodek, tapi kita tak tau program2 belakang pentas mereka.

Aku rasa tiba dah masa untuk kerajaan menilai semula semua pemberian2 kepada orang2 CINA nih. Kerajaan nampaknya takut nak bertindak ke atas orang CINA nih. Aku kasik contoh, dulu di Ipoh ni, sekolah2 CINA tengah2 bandar Ipoh di cadangkan pindah kerana menyumbang kepada kesesakan jalanraya dan kedudukan tak sesuai lagi. Tapi dengan pantas sek2 ini membina tembok2 keliling pagar sekolah, cantek giler dan peruntukan membuat pagar berpuluh2 ribu tu semua dari kocek mereka sendiri. Dah kerajaan diam je. Takut agaknya sebab derang mintak gantirugi kut. Apa yang aku nak sampaikan ni, ialah TEGAS lah sikit. Kalau tgk taman2 permainan di taman2 perumahan orang CINA di ipoh ni lawa2. Kalau taman orang Melayu buai tu tinggal tiang je la. Pekerja2 DBI pun berkerumun membersihkan taman2 derang ni, sebab derang suka buat bisingg kat DBI. Tapi kalau orangg Melayu komplen, jawabnya kene marah balik je la dgn pegawai DBI tuh.

Sikap orang Melayu yg begitu menyanjungi orang asing ni sampai sekarang tak ubah2. Aku pernah kene marah dgn makcik cleaner di Hotel Syuen sebab basahkan tepi sinki basuh tangan! Ada patut ka? Tapi aku rasa kalau CINA berak kat sinki tu pun makcik tu jilat taik CINA tuh. Melayu dah kelam kabut pemikirannya.

Kita akan kehilangan segalanya jika terusan bersikap begini. Hidup Melayu! Hidup Islam!

Yang Ikhlas,