Berita Harian: Mutakhir

Monday, February 9, 2009

Perkauman Di Malaysia !???!?!?

aku seorang peniaga, dan menguruskan sebuah perniagaan yang telah berusia lebih 30 tahun. Sata cuma nak cakap di sini untuk mennyedarkan orang-orang melayu sekelian bahawa perkauman memang dan masih ujud di negara aku. aku menulis blog ini dari pengalaman hidup aku hari-hari dan bukan dari cerita orang. kedai aku terletak di sebuah kawasan perniagaan di Ipoh. Disni terdapat pelbagai bangsa berniaga,aku dapati jiran-jiran aku yang berbangsa CINA tidak mahu membeli walau dalam jumlah yang kecil dari kedai aku, mereka sanggup memesan barang yang aku juga ada menjualnya dari kaum mereka sendiri walaupun aku memberikan harga yang baik dan memberi mereka kemudahan kredit sehingga 30 hari! kenapa agaknyer yek? mereka hanya membeli dari aku jika keadaan mendesak sahaja. hairan tul! 

Dan lagi menghairankan, bukan sahaja kaum cina, malah ada bangsa melayu sendiri tidak membeli dari aku kununya harga aku lebih tinggi dari kedai cina yang mereka beli! bila aku tanyer berapa, aku nampak beza harga kadangkala hanya beberapa puluh sringgit jer pun yang mana jika mereka minta, aku akan memberi potongan tersebut. inilah silap nya bangsa melayu aku sekarang, mereka sebuk memikirkan tentang kebajikan kaum lain selain bangsa  sendiri. Adakah orang-orang cina perlu di bantu sama seperti orang melayu? tolonglah fikir dengan pala hotak korang tuh. Lihat je sekolah mereka, tak perlu bantuan kerajaan pun mereka masih mampu membangunakan sekolah mereka dan lebih baik dari sekolah kebangsaan. Kenapa aku begitu taksub hendak membantu mereka? hmmm tak lah susah tul nak faham bangsa aku sekarang nih. seronok dengan huru-hara, pergaduhan, demonstrasi jalanan dan lain-lain sehingga hilang pedoman dan hilang perjuangan sebenar.

Perkauman atau tidak? fikirkan je lah. Jangan nanti menang sorak, kampung tergadai!