Berita Harian: Mutakhir

Wednesday, May 20, 2009

PAS BUKAN Lagi Parti ISLAM?!?!


Sedikat petikan Malaysiakini
Penyokong PAS daripada kalangan kaum India menyambut baik gesaan supaya penyertaan bukan Islam sebagai ahli bersekutu dalam parti itu disegerakan.

Beliau bagaimanapun menolak pandangan bahawa usaha untuk membuka keahlian PAS kepada bukan Islam dan menaiktaraf KPP kepada status dewan, sebagai lambat.

"Semua pihak dalam PAS sudah menerimanya. Cuma tinggal hendak pinda perlembagaan dengan pihak pendaftar pertubuhan sahaja," katanya.

Sehubungan itu, Balasubramaniam berharap keputusan permukiman PAS di Langkawi pada November lalu untuk membuka keahlian parti kepada bukan Islam, akan menjadi kenyataan tahun ini.

Dalam reaksinya sehari selepas itu, Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Mujahid Yusof Rawa menafikan perkara itu. 

Menurutnya, satu jawatankuasa khas telah ditubuhkan bulan lalu untuk meneliti secara lebih serius perkara tersebut dan mengemukakan cadangan teknikalnya ke arah pindaan perlembagaan PAS.
Wow! nampaknya PAS kene tukar nama. Mana leh pakai Parti Islam Semalaysia dah, tukar jadi Parti Tiada Agama (PTA) ok tak? Tahniah PAS, satu lagi hadiah berupa ciuman mengiurkan dari para pemimpin PAS untuk semua ahli2 PAS!

Yang Ikhlas,