Berita Harian: Mutakhir

Tuesday, January 12, 2010

Email Tetamu M-2Day dan Kisah BERUK


Email Dari: arizan

saya amat menyokong apa yang di katakan kita kini sdg menari rentak yg di palu oleh mereka2. tapi kekadang kita sbg melayu cepat melatah kononya gendang naga, cina yg memalu, gendang tabla, india pengetuknya. sdgkan kita lupa sikap kita yg blh bertlk ansur yg mengalakkan gendang bergema. malah kita dgn penuh bangga dpt menguasai tarian mereka. contohnya berbahasa cina dan india di namakan satu kelebihan sdg kita berada di bumi melayu.mengapa tidak menjadikan fasih berbhs melayu satu kewajipan. spt jua kaum lain yg berlumba lumba mengejek salam dan kalimah Allahu Akbar. isu ini bukan baru namun dulu mereka tidak berani, dan mencuba secara kecil kecil. tiada bantahan malah kita ketawa bangga. lama kelamaan kita lupa anak anak kita yg mula terpengaruh dan mula memalu gendang.bukan lagi hanya belajar menari. maka timbullah isu agama dan bangsa adalah remeh dan sglnya boleh di kongsi. apakah kita perlu hanya melihat anak yg kita syg terus bermain api sdg kita tahu hatinya terbkr hanya kerana kita x mampu memarahi anak kita kerana syg atau kita bimbang api akan padam dan x masak nasi di dpr. maka teruslah diamkan diri dan biar anak kita terus bermain api.

Komen Malaysian-2Day:

Kita bukanlah nak demand lebih2 dari pihak kerajaan. Tak lah sampai menindas kaum lain. Sebelum ini pun dengan system sedia ada, Umat Melayu merupakan kaum yang mundur berbanding kaum lain di Malaysia. Apa lagi yang mereka tak puas hati? Siapa yang di tindas? Bangsa CINA misalnya, Bolehkah satu kaum atau bangsa yang di tindas menjadi bangsa yang memegang kuasa ekonomi dalam sesebuah negara? Bolehkah seorang bangsa India iaitu T. Ananda Krishnan menjadi orang paling kaya di Malaysia jika bangsa atau kaum India di tindas? Siapa yang di tindas sebenarnya? Siapa yang kononya menjadi "TUAN" di negaranya sendiri tapi di maki hamun oleh bangsa lain? Kami cuma mahu pihak kerajaan menjaga hak-hak kami Umat Melayu.

Aku anti pembangkang sebab mereka mahu menghapuskan keistimewaan Umat Melayu. Hak keistimewaan ini seperti sehelai tali nipis tempat kita orang-orang Melayu bergantung. Putus tali ini maka umat Melayu di Malaysia akan di jajah semula dan penjajahan kali ini akan menjadikan kita kekal sebagai "HAMBA" mereka! Amat menyedihkan bila aku lihat, sejak kebelakangan ini kebajikan bangsa aku sendiri seperti di pinggirkan oleh pihak kerajaan. Aku harap janganlah pihak kerajaan yang aku sokong sekarang pula yang menggunting tali ini. Janganlah BERUK di hutan di susukan, anak sendiri di rumah minum air kosong je!

Yang Ikhlas,