Berita Harian: Mutakhir

Wednesday, February 10, 2010

CELAKA CIKGU!


Aku hairan dgn sesetengah mak bapak di zaman nih. Mungkin derang ni pengikut setia Karpal Sigh atau Nik Aziz. Mungkin pada mereka perkataan "CELAKA" ini takder makna apa2 sebab sering sgt mereka sendiri menggunakan nya. Dalam akhbar Harian Metro, seorang bapa begitu marah kat guru anaknya bila anaknya di pukul guru tersebut setelah guru tu mendengar anaknya berkata "CELAKA CIKGU" Wahhh sayang sungguh bapak budak ni kat anak dia siap buat laporan polis, kalau anak aku cerita kat aku hal yg sama, aku akan tambah lagi 3 LEPANGAN KE PIPI DIA!

Kenapa kita begitu remeh sgt dgn kebiadaban anak2 kita? Tak tahukah bapak dia ni ayat "CELAKA CIKGU" adalah sangat-sangat KURANG AJAR dan BIADAP! Anak murid begitu berani berkata2 begitu dgn gurunya! Lepas ni nanti tak hairan lah dan aku yakin anak CINA ni akan upgrade sikit sikap nya dan berkata "LANCAU CIKGU" pulak kat gurunya. Ini tak mustahil, sebab dia mendapat sokongan padu dari mak bapak nya untuk bersikap KURANG AJAR dengan gurunya!

Aku cuma harap, anak2 Melayu semua jgn la jadi camni. Hormatilah guru kita. Mereka mengajar kita untuk menjadi seorang manusia yang baik dan berpelajaran. Bagaimana kita akan menjadi seorang yang berguna jika tiada keberkatan dari guru kita yang berkongsi pengetahuannya dgn kita. Suatu masa dulu, GURU amat di hormati oleh sebuah komuniti. Tetapi amat sedih bila di zaman ini guru tidak lagi di hormati bukan dari orang ramai tapi dari anak muridnya sendiri!

Ini bukan kes terpencil, byk kes2 sebegini yang aku dgr skrg. Di harap pihak berkaitan dapat mempertahankan guru2 yang cuba nak menjadikan anak muridnya seorang yang berguna di masa depan, bukan seorang KOMUNIS!


Yang Ikhlas,