Berita Harian: Mutakhir

Thursday, December 9, 2010

Kecoh Harga Barang Naik, Mari Berfikir Sejenak

Setiap kali harga brg naik, meleting sana sini orang ramai. Siap nak buat demo, demo demo demo. Bodoh teramat, apa matlamat nak buat demo? Mestilah nak tunjuk "KEKEJAMAN POLIS" kunun nya. Dah naik muak la bodoh2 oiii. Sekarang ni mari korang fikir jap. Harga barang naik, apa korang fikir kerajaan nak buat sesuka hati ke, tambah pulak ni nak PRU, takkan lah kerajaan nak buat kerja buduh, kerajaan BN bukan banggang macam Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat kata kalau derang memerintah, barang tak naik harga, korang boleh percaya ke?

Korang tau ke yang kerajaan telah berbelanja BERJUTA JUTA JUTA JUTA RM untuk cuba mengekalkan harga barang2. Dan harga barangan kita lebih murah berbanding negara2 jiran kita, kalau tak, takkan la ada org yg bodoh nak seludup minyak ke Thailand! Kalau PR kata dia tak naikkan harga barang, mana dia nak dpt duit untuk menampung subsidi ni? Mintak Petronas? Korang ingat Duit Petronas yang kita nampak untung berbillion2 tuh semua nak kasik Anwar Ibrahim? Petronas tak perlu duit untuk mengembangkan lagi bisnes nya? Tak perlu duit untuk mencari kawasan2 baru untuk mengeluarkan minyak? Lagi mana Anwar nak cari duit? TAX naikkan? Last2 Anwar akan cadangkan pinjam IMF! Ini lah matlamat Anwar kaki liwat.

Kalau korang peniaga, korang pasti tahu akan hal turun naik harga barang. Ini dah jadi satu yang biasa. Bukan di negara kita je, di seluruh dunia! Ada ke negara yang harga barang nya tak naik2. Ada? Malaysia di bawah Anwar boleh? Boleh... memang boleh.... BOLEH BELAH! Jangan la nak memperbodohkan rakyat. Kami bukan bodoh macam korang. Kami berpijak di bumi nyata. Kami tahu implikasi2 jika kerajaan banyak menghabiskan duit untuk tanggung subsidi kepada rakyat. Kami juga perlu mainkan peranan untuk kesejahteraan negara. Cuma yang di kesal kan peniaga2 yang suka mengambil kesempatan.

Gula naik 20sen sekilo, derang naik harga teh juga 20sen secawan. Akai ada ka? Secawan teh guna sekilo gula ke? Sekilo gula boleh guna untuk berapa banyak cawan teh? Cuba kita kira? mungkin angkanya menjadi 50 atau 70 cawan. Tambah sekarang org sering mintak air "KURANG MANIS". Yang jadi masalah ialah peniaga tamak haloba! Minyak naik seliter 5sen. Aku pakai ron95 je, pakai keta bukan sport mahal2, jadi kalau keta aku guna 20 liter, makna nya baru seringgit.

Jadi jgn la kita kalut sgt. Cuba kita fikir dan renung. KAlau korang nak harga tak naik, tapi kita kene bayanr TAX tinggi, amacam? nak? Korang tak fikir lak yer kerajaan belanja berapa juta untuk bagi perubatan untuk korang di hospital2. Ubat2 yang korang dpt dari hospital tu ada yang berharaga beratus2 ringgit. Korang cuma bayar kadang2 RM1 atau RM5 je. Pernah korang fikir? Bagaimana pulak dengan buku2 sekolah? Sekarang dah dpt FREE kan? Kita ni kadang2 terlampau fikir bende yang bukan2, sehinggakan kita terlupa bertimbun kebajikan yang telah kerajaan buat untuk kita, tapi di sebabkan naik sikit harga 2 3 barang korang melenting cakap bukan2.

Yang Ikhlas,