Berita Harian: Mutakhir

Wednesday, April 13, 2011

Kenapa Masih Besarkan Isu Poco-Poco Ni?

Aku hairan ramai betul yg nak mempertikaikan apa yg Mufti Perak katakan tentang tarian poco-poco tu. Tolonglah hormatkan Mufti Perak, beliau ialah seorang Mufti yg sinior dan luas pengetahuan dalam Islam.

Poco-poco di haramkan tu kita perlu paham kenapa dan bagaimana ianya jadi haram. Adakah menari poco2 di rumah dengan anak2 juga haram? Secara dasarnya tarian poco-poco tu selalu di buat di tempat terbuka dan bercampur lelaki dan perempuan. Aku percaya inilah dasar pengharaman poco-poco yg di katakan oleh Mufti Perak.

Korang semua dah besau panjang, tak payah la nak melenting di sebab kan lagu Indonesia ni. Banyak cara lain yg lebih sopan untuk kita bersenam. Atau kalau awek2 atau makcik2 gian sangat nak menari poco2 buat je la dalam dewan tertutup khas untuk kaum makcik2 je. Tak salah jika begitu kan.

Janganlah terlampau taksub dengan sebuah tarian sehingga kita kurang ajar dan sanggup menghina seorang Mufti yang hanya membuat fatwa demi kebaikan kita bersama. Ingat siapa kita. kita ni orang Melayu Islam yg penuh dengan ADAT dan ADAP.

Yang Ikhlas,