Berita Harian: Mutakhir

Thursday, August 22, 2013

NGO Islam berhimpun tunggu keputusan mahkamah

Kira-kira 150 orang yang terdiri daripada gabungan beberapa NGO Islam berkumpul di luar Mahkamah Rayuan Putrajaya untuk menunggu keputusan rayuan permohonan Ketua Biskop Roman Katolik Murphy Pakiam untuk mengetepikan rayuan kerajaan berhubung penggunaan kalimah Allah dalam bible. 
kalimah Allah appeal caseAntara NGO yang hadir ialah Persatuan Peribumi Perkasa (PERKASA) dan Gabungan NGO Persatuan Pembela Muslim (PEMBELA). 
Turur kelihatan di perkarangan mahkamah ialah bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa dari Nassar Foundation dan Naib Presiden PERKASA, Datuk Zulkifli Nordin yang berada di dalam mahkamah serta editor mingguan Herald, Father Lawrence Andrew.
Orang ramai yang mula berkumpul bermula jam 8 pagi di perkarangan mahkamah kini berselawat dan melaungkan dua kalimah syahadah sementara menunggu keputusan. 
Kaum wanita yang hadir pula duduk berkumpul di perkarangan mahkamah sambil membaca al-Quran.
Mahkamah Rayuan menetapkan hari ini bagi mendengar permohonan Murphy untuk mengetepikan rayuan kerajaan berhubung penggunaan kalimah Allah dalam Bible.
kalimah allah appeal case3Permohonan itu didengar oleh panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Hakim Datuk Abu Samah Nordin.
Dua lagi hakim ialah Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim dan Datuk Rohana Yusof.
Jika Archbishop Murphy gagal dalam permohonannya hari ini, rayuan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan itu akan didengar pada 10 September.
- Malaysiakini
p/s: Tahniah pada yg hadir! Terbaek!