Berita Harian: Mutakhir

Wednesday, January 20, 2010

CINA Malaysia TAK RETI Berbahasa Malaysia! Ini lah Perkauman!


Macam aku kata, aku suka cerita perkara2 yang terjadi kat aku sendiri. Sebelum ni pun aku dah cerita hal ni, tapi baru-baru ni aku pegi buat kad pengenalan anak aku di Pejabat Pendaftaran Ipoh, aku jumpa lagi CINA yang tak reti cakap Bahasa Malaysia.

Masa tengah tunggu giliran anak aku, aku terdengar seorang Bangsa CINA sedang berurusan di kaunter. Punya la sakit hati, kakak kaunter tu tanya soalan mudah, "alamat rumah masih sama?" itu pun tak paham, terpaksa lak CINA tu carik CINA lain untuk tlg alihsuara. Haram jadah sial tul! Masih ada lagi CINA yang tak reti cakap B. Malaysia! Ni tahun 2010! Apa punyer lahanat lah, dah Kerajaan masih lagi layan kerenah derang nih.

Aku suka cadangkan supaya pihak kerajaan menambah syarat untuk mendapatkan Kad Pengenalan Malaysia, WAJIB di interview dan pastikan mereka boleh bercakap Bahasa Malaysia! Ini tak, dtg bawak sijil kelahiran je, automatik dpt kad pengenalan. Yang lagi hairan, budak2 sekolah yang dari aliran CINA masuk ke Sek. Menengah tak reti bercakap Bahasa Malaysia! Ini bukan rekaan, ini dari mulut GURU sekolah itu sendiri. Apa yang kerajaan buat untuk memastikan Bahasa Malaysia WAJIB di fahami oleh semua bangsa di Malaysia? Lihat Indonesia, CINA di sana bertutur fasih dalam Bahasa Indonesia. CINA di Thailand, Singapore semua fasih bertutur dalam bahasa kebangsaan mereka.

Ini satu lagi sikap lemah lembut kerajaan yang secara tak langsung akan melenyapkan BAHASA IBUNDA kita di bumi kita sendiri. Harap kerajaan lebih tegas untuk memastikan Bahasa Malaysia boleh di tutur oleh semua bangsa atau rakyat Malaysia.

Yang Ikhlas,