Berita Harian: Mutakhir

Wednesday, March 31, 2010

Melayu Suka Menyucuk Dan Mudah Di Cucuk ...


Aku sednag makan mee goreng kat warung tepi jalan, ok la jugak mee tu. Tengah syok2 makan, selera terputus lak di sebabkan oleh bunyi jeritan dan maki hamun dari tokei kedai yang aku makan tu dgn peniaga jiran nya. Tanpa menghiraukan pelanggan2 sedang makan, mereka terus memaki hamun dan bertekak sehingga membaling sudu dan kerusi. Habis lari awek2 yang makan depan meja aku. Kah kah kah, tak cukup tu perkataan2 yang memalukan turut terkeluar. Dan perkataan paling kerap aku dgr ialah "KAMU CUCUK DIA" hmmmm rupanya pergaduhan derang yang dulunya kawan ni di sebabkan satu lagi tokei kedai berhampiran derang yang bercerita yang sodap2 sehingga berlakulah peperangan ini. Malangnya dan seperti biasa saksi utama tu takder lak kat situ. Hmmmm inilah orang Melayu. Nak cakap pun, ini bangsa aku gak. Serba salah. Senang betul kene cucuk dan di perlagakan. Dalam hal kedai makan kecil2 ni, kita kena ikut cara CINA. Mereka amat bijak dalam hal ini. Aku bagi 2 contoh.

Pertama, orang CINA suka berniaga ramai2 setempat tetapi masing2 menjual makanan yang lain. Tak macam orang melayu, di tempat kejadian tu, ada 3 gerai, tiga2 gerai tu ada jual mee gorang contohnya. Tak ke biol nama nya tuh. Apa kata seorang jual nasik lemak, seorang jual mee gorang, seorang jual air sahaja, kan bagus cam tu. Ni tak, semuaaaaa jual bende yang sama.

Kedua, CINA tak busuk hati. Kalau kedai dia kurang orang, dia akan cuba meramaikan orang, tapi melayu lain. Kalau kedai sebelah ramai, dia akan cuba membunuh kedai sebelah tuh. Sikap busuk hati ni lah punca Melayu mundur.

Jadi untuk peniaga2 Melayu sekelian, ubah2 la perangai tu. Dah tahun 2010 dah, kita masih lagi di tahap lama. Masih lagi main cucuk2, main bomoh2. Sudah2 lah tu.

Yang Ikhlas,