Berita Harian: Mutakhir

Monday, December 20, 2010

Mufti Perlis Dr Juanda, Jgn Kasik Kusut Fikiran Orang Ramai.

Dr Juanda ni seorang Mufti muda Perlis. Saya tdak layak untuk berbahas hal2 Agama dgnnya. Cuma saya nak cakap dan harap agar Dr Juanda jangan mengusut kasaikan fikiran rakyat basa cam saya ni. Dia ni kata Bukan Islam boleh Jadi Peguam Syarie, aku takder bantahan, cuma aku suka ingatkan Dr Juanda yang menjadi ketidak puasan hati kami orang2 Melayu Islam ni, adakah perlu kita ada peguam syarie dari bukan Islam? Sama seperti MAKAN BABI, Islam memberi kelongaran untuk makan BABI dikala DARURAT. Adakah Dr Juanda juga akan kata ISLAM BOLEH MAKAN BABI?

Buat masa ini kita ada lebih dari cukup peguam2 syarie yang beragama ISLAM. Apakah kita ketandusan peguam syarie Islam sampai nak kask kebenaran untuk bukan Islam? Belum tiba masanya. Dr Juanda juga pernah komen tentang Bukan Islam Dalam Masjid, sekali lagi dia kata boleh dan di zaman Rasullullah, baginda bukan sahaja menjemput bukan Islam untuk bermalam di Masjid malah membenarkan mereka beribadat! Tapi bagaimana keadaan masa tu? Kemungknan orang2 kafir tersebut tiada tempat ibadah mereka (sebab mereka musafir) Sekali lagi Adakah kita nak beri orang HINDU bersembahyang dalam masjid sedangkan MELAMBAK KUIL2 HINDU di merata2 tempat di negara kita?

Dr Juanda perlu fikir dan mengambil kira isi hati dan perasaan orang2 Melayu Islam. Pernahkah Dr Juanda melihat orang Islam nak sebuk2 mintak sembahyang di dalam KUIL HINDU? atau di dalam GEREJA? Kita tak mintak itu semua sebab kita ada tempat bersembahyang untuk umat Islam yang telah di sediakan oleh kerajaan. Apa perasan Dr Juanda jika umat HINDU mendirikan kuil kecil mereka di dalam Masjid di Perlis? OK ka tuan Mufti?

Jadi berhentilah mengusutkan fikiran umat Islam dan bukan Islam di negara kita. Nanti mereka tak paham dan akan timbul macam2 masaalah!

Yang Ikhlas,