Berita Harian: Mutakhir

Thursday, January 20, 2011

Kawal Vandalisme Dari Rumah Dan Sekolah

Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia mencadangkan agar akta baru di gubal untuk menangani masalah VAMDALISME di negara kita. Pada aku pulak, vandalisme ni hanya dapat di bendung jika kita mula dari rumah dan sekolah. Berapa kali ibubapa sendiri membuang puntung rokong dari tingkap kereta? Berapa kali ibubapa sendiri membuang sampah dalam longkang dan sungai2. Ini semua ialah asas kepada sikap sivik kita. Jika kita tahu nilai2 murni ini, maka bila dewasa nanti budak2 ni takkan nak saja2 tendang tong sampah, atau sengaja nak rosakkan pondok2 talifon dan sebagainya.

Sivik yang baik perlu bermula dari rumah dan sekolah. Cikgu2 juga tak kurang yang buat hal2 yang melanggar nilai sivik yang murni. Kanak2 ini memerhati. Sikap cintakan alam semulajadi, sikap suka menjaga kebersihan ini akan secara langsung menghapuskan vandalisme. Lihat di sekolah2 kita, pergi ke tandas2 murid sekolah, maka anda akan lihat lah lukisan2 yang menjijikkan, kata2 yg kotor, pintu bilik air yang dah berlubang, kadang2 pintu pun dah takder. Ini fenomena biasa di sekolah2. Jadi kita harus didik nilai murni ini dari peringkat rendah lagi. Rumah dan seterusnya sekolah.

Akta atau undang2 atau hukuman tidak dapat mengurangkan vandalisme, yang akan memastikan vandalisme ini dapat di bendung ialah kesedaran diri kita sendiri. Sebenarnya semua gejala2 tak elok ni datang dari diri kita jugak kan. Kalau kuat jati diri kita, nescaya kita takkan terjerumus dalam hal2 tak elok nih. Sama2 lah kita kuatkan jati diri anak2 kita di tambah dengan nilai2 murni dan AGAMA. InsyaALLAH gejala2 buruk ini dapat di bendung.

Yang Ikhlas,