Berita Harian: Mutakhir

Thursday, February 10, 2011

Orang CINA Nak Kerajaan Bebas Rasuah?!?! Kah kah kah

Aku pun tertarik dgn penulisan saudara Taiping Mali. Dalam penulisan nya dia berkata Pengundi CINA mahukan KERAJAAN BEBAS RASUAH. Wow! Sejak bila CINA jadi begitu alim sekarang ni.

Kalau ikut budaya pun CINA lah orang paling kuat guna duit untuk dapat apa yang derang nak. Sampai mati pun derang bakar duit untuk si mati guna kasik rasuah untuk diberi kepada penjaga pintu syurga.

Macam ni la, kerajaan, siapa kerajaan? adakah menteri2 itu kerajaan? Kakitangan awam itu kerajaan? Siapa itu kerajaan? Dan siapa kerajaan yang di maksud kan oleh orang2 CINA ni? Kalau mereka maksudkan seluruh kakitangan awam dari bawah hingga lah menterinya, aku rasa mereka ni hidup dalam angan2.

Ini sekadar nak mereka cipta isu je. Adakah orang2 CINA di negara ini tahu apa itu rasuah? Adakah hanya dengan memberi duit sahaja di katakan rasuah? Bagaimana pulak dengan ajak main GOLF atau ajak makan di hotel2 mewah?

Jadi aku rasa orang CINA di negara kita ni jangan nak bising la pasal rasuah. Mereka lah yang memeriahkan aktiviti rasuah di negara kita ni. Sebab mereka memegang kuasa ekonomi, mereka beli segala2 dgn wang ringgit. Nak salah kan kerajaan?

Lepas tu, aku nak CINA2 ni tlg tunjukkan negara mana dalam dunia ni yang bebas dari gejala rasuah. Tolong kasik 1 nama negara. Tolonglah hentikan isu2 BODOH ni wahai rakyat Malaysia. Selagi kita ni di namakan MANUSIA selagi tu la kita akan buat silap. Lain la kalau CINA Malaysia dah tukar jadi malaikat.

Point aku yang pertama ialah tiada sebuah negara di dunia pun yang bebas dari gejala rasuah, apa yang boleh kerajaan Malaysia lakukan dan sedang lakukan ialah cuba mengurangkan nya. Point kedua, ORANG CINA lah yang paling kuat mengamalkan RASUAH dalam dunia ni. Mereka ada di merata dunia, dan mereka akan buat kerja rasuah ni di mana juga mereka berada. Ini fakta!

Jadi, aku tak sokong rasuah, tapi aku cakap ikut hukum akal dan fakta. Ini cubaan buat lawak oleh orang2 Cina.

Yang Ikhlas,