Berita Harian: Mutakhir

Monday, March 7, 2011

Samseng Budak Sekolah @ Samseng Taik Kucing

Aku terbaca pasal budak kene pukul di sekolah pagi tadi. Budak samseng tu seramai 10 orang memukul seorang pelajar sehingga patah tangan. Pihak sekolah dan cikgu pulak buat tak tau! Apa cerita? Takkan takder TELOR macam Menteri KDN kita?

Pihak sekolah dan pihak berkuasa @ Polis perlu mengambil tindakan proaktif terhadap gejala samseng budak2 sekolah ni. Ibubapa ni masih boleh berfikir, kalau ikut hati kang ada budak2 sekolang yg konon nya samseng tu mati dalam longkang. Sebelum ibubapa atau orang luar ambil tindakan sendiri, pihak berkuasa perlu ambil langkah2 segera dan aktif bagi mengawal gejala buruk ini.

Di sekolah misalnya, pihak Kementerian Pendidikan perlu memberi peruntukan lebih kepada pihak sekolah untuk mengambil sekurang2 nya 3 atau 4 orang pakcik guard yang bukan duduk di pintu gate sekolah, tetapi di beri kuasa untuk mengambil tindakan terhadap budak2 sekolah yang ponteng ke, melepak ke, merokok ke, beromen ke atau apa2 di kawasan sekolah.

Kita lihat di luar negara, setiap sekolah terutama yang bermasalah ada team security sendiri. Dan team ini di beri kuasa untuk menegakkan undang2 atau peraturan2 sekolah. Aku rasa kita juga perlu ada sistem begini. 4 orang guard yg meronda di kawsan2 sekolah sepanjang masa persekolahan. Pasti jenayah di sekolah dapat di kurangkan secara drastik!

Bagi pihak POLIS pula, mereka perlu bertindak tegas dengan pelajar2 yag di dapati lepak dengan memakai uniform2 sekolah. Tak kira waktu sekolah atau tamat waktu sekolah. Mereka2 ini selalunya bertindak giler bila berkumpul, jadi elakkan mereka berkumpul. kalau sorang2 KECUT! Dan jika orang luar mereka tak takut, malah jika kita menegur, mereka buat tak tau je. kalau mereka ramai, org tu pulak akan kene maki dgn budak2 ni.

Dan 1 lagi, kita perlu terapkan nilai2 budaya dan AGAMA kepada budak2 ni. Dengan kekuatan diri maka mereka dapat menepis segala kegiatan tak berguna ni. Sikap menghormati org lebih tua perlu di serap ke kepala hotak mereka. Di sebabkan tiada hormatlah mereka ini bersikap kurang ajar tak kira dengan siapa, termasuk lah guru dan ibu bapa.

Jadi ini 3 cadangan aku dan aku pasti jika kita buat 3 perkara ini, kita dapat mengurangkan dgn drastik kegiatan tidak bermoral di kalangan budak2 sekolah ni.

Yang Ikhlas,