Berita Harian: Mutakhir

Sunday, April 17, 2011

Bedah Siasat: Kaum Cina Dan Abdul Taib Mahmud Punca BN Kekurangan Kerusi.

Ini BEDAH SIASAT aku dan aku percaya ini juga yg terfikir oleh rakyat biasa seperti aku ni.

Pilihanraya Sarawak telah membuka mata kita semua apa yg sedang terjadi di negara kita. Melihat kepada keputusan semalam, kita dapat lihat beberapa fakta. Tetapi pada aku apa yg terjadi di Sarawak tidak boleh di aplikasi kan di semenanjung. Kerana rakyat semenanjung ni lebih terbuka dan undi anak2 muda juga tidak jelas.

Sarawak menyaksikan beberapa fakta yg telah kita agak dan jangkakan. Antaranya;

1) Ketua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmud perlu berundur. Berilah peluang kepada orang lain. Anda telah terlalu lama. Ikutlah contoh Tun Dr M yg melepaskan jawatan PERDANA MENTERI kerana peka dgn mood rakyat. Taib janganlah kata takder calon nak gantikan dia, ini satu penghinaan terhadap calon2 tersebut. Taib perlu tahu bahawa rakyat Sarawak tidak akan melupakan jasa2 beliau terhadap Sarawak, tetapi setelah begitu lama, aku rasa sudah sampai masa untuk TAIB meletak jawatan. Beri peluang kepada org lain. Tolonglah!

2) CINA! Aku dah byk kali bercakap hal orang2 CINA ni. Mereka ni seperti di jangka akan menyokong DAP dan minda mereka ini aku rasa amat sukar untuk kita ubah. MCA dan GERAKAN yg di harapkan oleh BN untuk merampas undi kaum CINA terhadap BN telah GAGAL menjalankan tanggungjawabnya. Sikap kaum CINA ini tidak mengejutkan. Apa yg perlu kerajaan buat sekarang ialah menarik lebih byk undi2 kaum2 lain terutama orang2 MELAYU. Tak tau la apa nak cakap dgn CINA2 ni ... selagi Malaysia tidak jatuh ke tangan mereka, maka fenomena ini akan berterusan. Yg aku harap Melayu2 yg menjadi BARUA mereka ni (PKR dan PAS) sedarlah sedikit, sampai bila kia nak menjadi HAMBA bangsa lain?

3) Sokongan Melayu dan kaum lain selain kaum CINA meningkat. Di Sarawak mahupun di semenanjung aku jangka orang2 Melayu telah sedikit sedar akan diri mereka di gunakan oleh CINA2 DAP ni. Sokongan lebih kuat dari orang2 Melayu akan lebih ketara sedikit masa lagi terutama setelah kes Anwar Ibrahim selesai. PAS juga harus sedar dengan siapa mereka berkawan sekarang. PAS sepatutnya lebih bijak memilih. DAP dan PKR bukan rakan yg baik untuk PAS.

Yang Ikhlas,