Berita Harian: Mutakhir

Monday, May 21, 2012

5,000 berhimpun tuntut sekolah Cina di Kuantan.



Lebih 5,000 orang menghadiri perhimpunan aman di Kuantan hari ini untuk menggesa kerajaan menubuhkan sebuah sekolah tinggi Cina di bandar itu.

Hadirin berpakaian merah itu berhimpun di satu padang di bandar tersebut dengan khemah dan kain rentang yang disediakan kumpulan pendidikan Cina dan parti politik. - Malaysiakini Sampah

Di beri betis nak peha, bagi peha nak seekor ayam. Inilah sikap orang2 CINA di negara kita ni. Sekolah CINA, adakah perlu sebenarnya di adakan sekolah cina ni? Inilah antara penyumbang sikap perkauman yg mandalam kat orang2 CINA! Mereka lebih selesa hidup di kalangan mereka sendiri. Dan bilangan orang2 cina yg sekarang ni dah tak boleh bebahasa MELAYU makin ramai! CINA makin tak menghormati bahasa kebangsaan kita.

Budak cina dari sekolah rendah cina, bila masuk ke sekolah menengah kebangsaan, kena pulak masuk ke kelas peralihan sebab mereka2 ini TAK RETI BERBAHASA MELAYU ! Ada yang tak reti langsung! Adakah ini baik untuk negara? Lihat di Indonesia dan Singapore, mereka hanya ada satu aliran sekolah. Mengapa kerajaan kita takut nak bertegas dalam hal2 yg baik ini demi masa depan negara.

Adakah kita perlu berlembut dengan sistem yg salah ini? Di mana kesilapan ini akan memakan diri kita secara perlahan hari demi hari. Samada kita hentikan nya sekarang atau percayalah penyakit perkauman ini akan menular lebih teruk sehingga satu hari nanti (dan aku percaya tak lama lagi) tak mungkin dapat di pulihkan!

TIADA LAGI SEKOLAH CINA dan TAMIL! Itu yg WAJIB kerajaan buat demi masa depan negara! Kerajaan hanya perlu mengadakan pengajian BAHASA CINA dan TAMIL di sekolah2 dan jika mahu, WAJIBKAN BUDAK2 CINA dan INDIA untuk mengambil subject itu.

Dari sekolah lah punca sikap perkauman makin menebal di kalangan orang CINA sekarang. HENTIKAN SEGERA!