Berita Harian: Mutakhir

Tuesday, May 15, 2012

Pingat Kurniaan Raja-Raja Melayu Perlu Di Perketatkan!


Sekarang ni ramai penyangak2, perompak2, perogol dan pengkhianat NEGARA, BANGSA dan AGAMA yang memiliki pingat2 kebesaran dari RAJA-RAJA MELAYU. Malah ada penerima pingat2 dan gelaran ini mempertikaikan INSTITIUSI RAJA itu sendiri! Tetapi malangnya pingat2 dan gelaran2 ini kekal kepada mereka walupun dah terbukti mereka pelaku dalam mana2 kes yg melanggar undang2 negara. Aku cakap ni kes2 yg berat, bukan kes kereta berlanggar. ok!

Jadinya aku rasa perlu ada lah garis panduan atau SYARAT2 bagi penerima pingat2 ini. Lihat lah pengkhianat NEGARA, BANGSA dan AGAMA seperti ANWAR IBRAHIM, AMBIGA dan lain2 lahanat yg melampau dan sering memburuk2kan negara sendiri di mata dunia luar masih lagi memakai gelaran yg di beri oleh RAJA-RAJA MELAYU! Tidakkah nampak pelik hal ini?

Aku sarankan, kepada smeua penerima pingat, maka pihak istana berhak melucutkan sebarang gelaran dan pingat2 yg di keluarkan jika penerima nya di dapati melakukan perkara2 yang melangar undang2 negara mengikut budi bicara pihak istana sendiri. Aku rasa malu sungguh bila sesaorang yg bergelar DATO' atau DATUK SERI dan lain2 tu melakukan kerja2 jenayah apatah lagi menjadi PENGKHIANAT NEGARA! Layakkah kita memberi pingat kepada orang seperti ANWAR dan AMBIGA? Mereka sebagai contoh paling popular.

Lambakan Dato'2 dan Datuk2 ini kadangkala membuatkan org tidak lagi memandang hormat pada penerima nya. Biarlah mereka yg betul2 layak menerima gelaran tersebut. Seperti mana gelaran 'SIR' yg di berikan hanya kepada mereka yg benar2 layak di mata ISTANA BRITAIN baru boleh menerima nya. PM dia pun tak dapat SIR, jadi segelintir org yg dapat gelaran tu amat4 di hormati oleh rakyat mereka.